Πέμπτη 20 Αυγούστου 2009

Ασκληπιείο Πάρκο Αθηνών









Η πρωτοβουλία δημιουργίας Ασκληπιείων Πάρκων αναδύεται από την ανάγκη διαμόρφωσης του καταλλήλου περιβάλλοντος όπου Υγεία και Τέχνες εννοούνται μέσα στο πλαίσιο του πολιτισμού, κατά το πρότυπο των Ασκληπιείων της αρχαιότητας.
Η σχέση "Υγεία - Πολιτισμός" επαναπροσδιορίζεται με άξονες τις βασικές ανάγκες ποιοτικής διαβίωσης, συμβίωσης και επιβίωσης, όπου η ιατρική περίθαλψη και οι διάφορες πολιτιστικές εκδηλώσεις λειτουργούν σε μια νέα πολιτισμική σύνθεση που "θεραπεύει", υπηρετεί δηλαδή, το σώμα και το πνεύμα.
Η πρόταση για τα "Σύγχρονα Ασκληπιεία" στις προοπτικές του 21ου αιώνα αξιοποιεί τις νέες επιστημονικές και τεχνολογικές δυνατότητες έρευνας, με γνώμονα την ποιότητα του περιβάλλοντος και των παρεχομένων υπηρεσιών, καλλιεργώντας παράλληλα τις σύγχρονες καλλιτεχνικές αναζητήσεις έκφρασης για την επίλυση των συνθέτων προβλημάτων που αναφύονται.
Το Πρόγραμμα για τα Ασκληπιεία Πάρκα, το οποίο εκπονήθηκε από ομάδα ειδικών μελετητών και ερευνητών, στοχεύει στη διαμόρφωση προτύπων χώρων πολλαπλών χρήσεων, με καινοτόμο οικολογική προσέγγιση, για τη συντονισμένη λειτουργία μονάδων φροντίδας υγείας και των ποικίλων πολιτιστικών εκδηλώσεων, μέσα σε ισόρροπο φυσικό και τεχνητό περιβάλλον.

Που Βρίσκεται ...
Το Ασκληπιείο Πάρκο καλύπτει το χώρο που περικλείεται από τις οδούς Αγίου Θωμά, Μικράς Ασίας, Θηβών, Παπανδρέου, Πίνδου, Κύπρου, Μεσογείων, Λειβαδιάς και Τετραπόλεως δηλαδή από το Λαϊκό νοσοκομείο στη περιοχή Γουδί, μέχρι και το Γενικό Κρατικό Νοσοκομείο. Πρόκειται για ένα από τους ελάχιστους χώρους τέτοιας έκτασης που απέμειναν εντός του αστικού ιστού της ευρύτερης περιοχής των Αθηνών, οι οποίοι προσφέρονται για ενοποίηση και αξιοποίηση προς όφελος των κατοίκων ολοκλήρου του λεκανοπεδίου.
Ο χώρος αυτός παρέμενε σε μεγάλο βαθμό αδιαμόρφωτος, κατακερματισμένος, δυσπρόσιτος έως απρόσιτος στους πολίτες, ευάλωτος σε αυθαίρετες παρεμβάσεις και συνεχώς περιοριζόμενος εξ αιτίας της ελλείψεως πολεοδομικού και κτηριολογικού προγραμματισμού. Έτσι μεγάλες εκτάσεις του είχαν εγκαταλειφθεί στην "αυθαίρετη" κάλυψη και χρήση, χωρίς προοπτική, χωρίς αισθητική και χωρίς υποδομή διασυνδέσεως με άλλους χώρους, όπου θεραπεύονται η υγεία και ο πολιτισμός.

Διαστάσεις ...
Μέγιστο Μήκος: 2.400 μέτρα
Πλάτος: 1.400 μέτρα, επί της οδού Κατεχάκη
Περίμετρος: 8.000 μέτρα περίπου
Έκταση: 2.200 στρέμματα περίπου
Τι Περιλαμβάνει ...
Το Ασκληπιείο Πάρκο αναπτύσσεται στους χώρους που διαθέτουν τα νοσοκομεία Λαϊκό, Αγία Σοφία, Αγλαΐα Κυριακού, Σωτηρία, Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο, Γενικό Κρατικό,401 Στρατιωτικό Νοσοκομείο, 251 Νοσοκομείο Αεροπορίας, καθώς και η Ιατρική και η Οδοντιατρική Σχολή. Περιλαμβάνει επίσης τους χώρους του Πάρκου των Ενόπλων Δυνάμεων και χώρους των Δήμων Αθηναίων, Ζωγράφου και Παπάγου.

Πώς Λειτουργεί ...
Η πρόσβαση στο Ασκληπιείο Πάρκο Αθηνών είναι ελεύθερη. Οι επισκέπτες οφείλουν όμως να τηρούν όλους τους όρους και τις προϋποθέσεις που αναφέρονται στα ειδικά έντυπα και στις ηλεκτρονικές εκδόσεις, σεβόμενοι απόλυτα το περιβάλλον και τη λειτουργία των ιατρικών μονάδων που βρίσκονται εντός του Πάρκου.
Οι ώρες λειτουργίας του Πάρκου είναι από τις 08:00 π.μ. μέχρι τη δύση του Ηλίου.

Πώς Μετασχηματίζεται ...
Το Ασκληπιείο Πάρκο Αθηνών είναι ένας ζωντανός οργανισμός, οποίος εξελίσσεται συνεχώς προς όφελος των πολιτών.
Φυσικά παρέχονται πάγιες υπηρεσίες και υπάρχουν συγκεκριμένες εγκαταστάσεις που παρέχουν ιατρικές υπηρεσίες, εκπαιδευτικές υπηρεσίες και υπηρεσίες πολιτισμού. Παράλληλα όμως υπάρχει μεγάλος αριθμός δραστηριοτήτων, μεταβαλλόμενος με το χρόνο, ο οποίος δίνει ιδιαίτερη χροιά και προσωπικότητα στις διαφορετικές εποχές και χρονικές περιόδους.
Τα διαφορετικά πρόσωπα του Ασκληπιείου Πάρκου Αθηνών σχετίζονται με δραστηριότητες που αφορούν το περιβάλλον, τις τέχνες, τον αθλητισμό. Οι μεταβολές είναι το αποτέλεσμα συστηματικού προγραμματισμού και αξιολόγησης προτάσεων και δραστηριοτήτων. Η όλη προσπάθεια στηρίζεται στους μηχανισμούς Διαχείρισης και Λειτουργίας που έχουν τεθεί σε κίνηση από την πρώτη στιγμή.

Τα Αρχαία Ασκληπιεία
Η λατρεία του Ασκληπιού πρωτοεμφανίζεται τον 5ο π.Χ. αιώνα και κορυφώνεται τον 4ο π.Χ. αιώνα, χωρίς να παύσει να είναι δημοφιλής μέχρι το τέλος του αρχαίου κόσμου. Ο Ασκληπιός, γιος του Απόλλωνα και της θνητής Κορωνίδας, ήταν αρχικά χθόνιος ήρωας αλλά εξελίχθηκε σε κανονικό θεό και ως ιαματική θεότητα ήταν ιδιαίτερα αγαπητός από τους πιστούς. Η λατρεία του ήταν η τελευταία που υποχώρησε μετά την επικράτηση του Χριστιανισμού και κατά κανόνα στη θέση των ιερών του ιδρύθηκαν παλαιοχριστιανικές βασιλικές για να εξακολουθήσει η λατρεία υπό άλλο ένδυμα. Κέντρα λατρείας του ήταν τα διάφορα Ασκληπιεία, από τα οποία τα πιο γνωστά ήταν της Τρίκκης (Τρίκαλα), της Επιδαύρου, της Τιτάνης, των Αθηνών, της Κω, της Λισσού, της Λεβήνος, της Κυρήνης και άλλα. Δεν υπήρχε σχεδόν ελληνική πόλη που να μην είχε το Ασκληπιείο της. Η θεραπεία επιτυγχανόταν με δύο τρόπους: α) με την ψυχολογική ενδυνάμωση του ασθενούς και τόνωση της πίστης του για τις θεραπευτικές ικανότητες του θεού (υποβολή, θαύμα) και β) με την εφαρμογή φαρμακευτικής αγωγής και υγιεινής ζωής στον πάσχοντα (θεραπεία, άσκηση). Συνήθως και οι δύο μέθοδοι εφαρμόζονταν σε συνδυασμό και αλληλοσυμπληρώνονταν. Τα ιερά βρίσκονταν συνήθως μέσα σε άλση, μακριά από την πόλη, ώστε να υπάρχει υγιεινή και ήρεμη ατμόσφαιρα. Στοιχείο της λατρείας ήταν το νερό-άγιασμα για τελετουργικούς καθαρμούς και σωματικά λουτρά. Κέντρο λατρείας ήταν ο ναός του θεού και άλλα ιερά οικοδομήματα που τον περιέβαλλαν. Η πίστη των ασθενών ενδυναμώνονταν από τις διηγήσεις του ιερατείου περί θαυμάτων του Ασκληπιού, που συχνά ήταν γραμμένες σε επιγραφές (ιάματα). Υπόμνηση των θαυμάτων εξάλλου και της ευγνωμοσύνης των ιαθέντων ήταν τα διάφορα αναθήματα, συνήθως γλυπτά ή έργα τέχνης, που στόλιζαν το άλσος. Η θαυματουργική "επιφάνεια" του θεού γινόταν κατά την εγκοίμηση μέσα στα Άβατα. Υπήρχαν όμως και οικοδομήματα για ιατρική θεραπεία, ανάλογα με τα σημερινά ιατρεία. Προς τιμήν του θεού γίνονταν γυμνικοί και μουσικοί - θεατρικοί αγώνες, που προϋπέθεταν την ύπαρξη αντίστοιχα σταδίων και θεάτρων.

Πληροφορίες στην ιστοσελίδα: http://panacea.med.uoa.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου