Παρασκευή 24 Ιουλίου 2009

TO ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

Τα οικονομικά στοιχεία που ακολουθούν δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα Ημερησία και αποτελούν την θλιβερή πραγματικότητα της «δωρεάν» εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Είναι καιρός όλοι μας, πολιτεία, εκπαιδευτικοί, γονείς να προσπαθήσουμε να αλλάξουμε την ζοφερή αυτή πραγματικότητα. Πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στην οικογένεια να απαλλαγεί από τις υπέρογκες δαπάνες και το δημόσιο σχολείο να αναλάβει την μόρφωση των παιδιών και την ολοκληρωμένη εκπαίδευσή τους.
Μια πρόταση είναι να χρηματοδοτηθούν και τα επεκταθούν τα προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας στα σχολεία έτσι ώστε να μπορούν όλοι οι μαθητές να συμμετέχουν σε αυτά. Επιπλέον, θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα πρόγραμμα ενισχυτικής και υποβοηθητικής διδασκαλίας στο σπίτι, από το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο θα υλοποιούνταν από τους Δήμους. Στο πρόγραμμα αυτό θα συμμετείχαν αδιόριστοι εκπαιδευτικοί, που με ωριαία αποζημίωση θα αναλάμβαναν την υποβοηθητική διδασκαλία σε ένα συγκεκριμένο αριθμό μαθητών του Δήμου, χωρίς οικονομική επιβάρυνση για τις οικογένειες τους.
Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι το μέλλον της κοινωνίας μας εξαρτάται από τη παιδεία. Αυτό που λείπει είναι ο σεβασμός και η προσήλωση στην εκπαιδευτική διαδικασία και στους σκοπούς της, που εγγυάται μόνο το δημόσιο σχολείο. Κύριος στόχος είναι η διάπλαση του χαρακτήρα των νέων παιδιών και η δημιουργία πραγματικά μορφωμένων ανθρώπων, άξιων να επαναφέρουν τις ηθικές αξίες, να αναδείξουν και να επιλύσουν τα σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα. Μια αγαπημένη φιλόλογος των σχολικών μου χρόνων μας έλεγε ότι: «Πραγματικά μορφωμένος άνθρωπος είναι αυτός που οι γνώσεις έγιναν οργανικά στοιχεία, που καλλιέργησαν την ψυχοσύνθεσή του και κατάφεραν να τον κάνουν προσωπικότητα». Πέρασαν από τότε 28 χρόνια και νομίζω ότι το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα απέχει πολύ από το να δημιουργεί πραγματικά μορφωμένους ανθρώπους. Ας το αλλάξουμε για να μπορούμε να ελπίζουμε σε ένα καλύτερο αύριο.
Σήμερα οι προκλήσεις είναι πάρα πολλές και η παιδεία μας είναι το όπλο με το οποίο θα πρέπει να τις αντιμετωπίσουμε. Έχουμε τον πολιτισμό και την παράδοση με το μέρος μας, δεν έχουμε ανάγκη από πρότυπα, έχουμε ένα εκπαιδευτικό σύστημα με ρίζες βαθιές που φτάνουν ως τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη. Ας αναθεωρήσουμε τις απόψεις μας σε σχέση με το εκπαιδευτικό μας σύστημα και ας προσπαθήσουμε να βρούμε την συνισταμένη των σύγχρονων ευρωπαϊκών παιδαγωγικών απόψεων και της ελληνικής παιδαγωγικής παράδοσης σε ένα σταθερό και διαχρονικό εκπαιδευτικό σύστημα, που να ταιριάζει στην ιδιοσυγκρασία και την κουλτούρα του Έλληνα και να είναι προσαρμοσμένο στα ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας.

Τι πληρώνουν οι οικογένειες από το νηπιαγωγείο ως και το πανεπιστήμιο.
Περίπου 4.400 εκατ. ευρώ δαπανούν οι ελληνικές οικογένειες για την εκπαίδευση των παιδιών τους, από το νηπιαγωγείο έως και το πανεπιστήμιο. Ειδικότερα, σύμφωνα με έρευνα της ΓΣΕΕ, η συνολική δαπάνη είναι 4.371,3 εκατ. Το κονδύλι κατανέμεται ως εξής:
- Για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση δίνονται 804 εκατ. ευρώ. Το μεγαλύτερο μέρος (248,7 εκατ.) αφορά την εκμάθηση ξένων γλωσσών. Οι γονείς στέλνουν το παιδί σε ιδιωτικό δημοτικό και δίνουν 167,7 εκατ. Το κονδύλι για τα ιδιωτικά νηπιαγωγεία φθάνει τα 52,7 εκατ. Συνολικά, 284,6 εκατ. είναι το κονδύλι για παιδικούς σταθμούς και baby-sitters. Εντυπωσιακό είναι ότι ορισμένοι γονείς στέλνουν τα παιδιά τους ήδη από το δημοτικό σε φροντιστήρια (42,6 εκατ. το κονδύλι). Επίσης, 7,2 εκατ. δίνονται για εκπαιδευτικές εκδρομές.
- Για τους μαθητές γυμνασίου και λυκείου οι γονείς δίνουν 1.345,9 εκατ. Ξεχωρίζουν τα κονδύλια για φροντιστήρια (503,6 εκατ.) και ιδιαίτερα μαθήματα (258,7 εκατ.), δηλαδή αθροιστικά 762,3 εκατ. (πάνω από το μισό του συνολικού ποσού). Τα 346,9 εκατ. δίνονται σε ξένες γλώσσες. Σε ιδιωτικά λύκεια πηγαίνουν 117,4 εκατ. και ιδιωτικά γυμνάσια 79,5 εκατ., ενώ για εκδρομές 39,8 εκατ.
- Για τις σπουδές σε ΑΕΙ δίνονται 1.441,8 εκατ. Από αυτά, για διατροφή και στέγαση πηγαίνουν 1001,9 εκατ., για τις σπουδές στο εξωτερικό 342,1 εκατ., ενώ για δίδακτρα κολεγίων και μεταπτυχιακών 59,9 εκατ. Στα 19 φροντιστήρια μαθημάτων ΑΕΙ «κατατίθενται» 35,1 εκατ. ευρώ, ενώ 1,9 εκατ. πηγαίνουν στις εκδρομές των φοιτητών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου